mytaste.se

Marsipansvampar och -bollar

Jag hittade ursprungsreceptet här. Men mina svampar kallar jag för marsipansvampar. Mina marsipanbollar gjorde jag på något av det enklaste sättet som finns, men inspirationen fick jag härifrån även om dem var så mycket mer komplexa där.
 
Receptet ger:
20 svampar
 
Ingredienser:
  • 200 g marsipan
  • 100 g mörk eller vit choklad
  • 1 dl hackad choklad , strössel eller kokos
 
Gör så här:
  1. Rulla ut marsipanen till en lång rulle, skär den i 20 bitar.

  2. Forma varje bit som en liten korv och tryck sedan ena sidan mot bänken så att det bildas en hatt. Gör så med båda rullarna.

  3. Hacka chokladen och smält den försiktigt på låg temperatur, i vattenbad. Lägg upp strösslet på olika tallrikar.

  4. Doppa toppen på svamparna i vit eller mörk choklad och sätt dem sedan ner i strössel för att stelna. Förvaras svalt i lufttät burk.

     

Receptet ger:
20 bollar
 
Ingredienser:
  • 200 g marsipan
  • 1-2 msk kallt starkt kaffe
  • 100 g hackad choklad
  • 1 dl kokos, hackad choklad eller strössel
  • Tips: blanda kokos i karamellfärg
 
Gör så här:
  1. Söndra marsipan med fingrarna i en skål/bunke och blanda tillsammans med kaffe.
  2. Smält chokladen på låg värme i ett vattenbad. Lägg upp strössel på tallrik eller i skål.
  3. Rulla bollar efter valfri storlek och doppa dem i chokladen och rulla dem sedan i strösseln.
  4. Förvara bollarna i kylskåpet tills de ska ätas.
Njut av!
choklad enkla recept godis kokos marsipangodis recept marsipansvampar och -bollar strössel
8 kommentarer
coffeeandcupcake.blogg.se

Så goda dom ser ut :)

Har en veckans blogg tävling uppe nu om du är intresserad :) Om du inte är intresserad ber jag om ursäkt :)

Chris

Ser goda ut och lite roligare när de är någon mer form på dem :)

♫♪ sandra

åh vilka söta!

Johan

Jamen det kanske vore något att testa!
Låter ju t.o.m. så enkelt att jag klarar det ;)
Mina skills i köket är väl inte de bästa :P men jag har nog motsträvigt insett att jag är duktigare än jag tror där... :)

Ida Gratte

mm så gott :D

Emilia

Åh men så goda och söta de ser ut!! Va duktig du är! Jag hade aldrig kunnat göra så söta svampar x) Det är ju så att man knappt vågar äta dem så söta de är ^.^

sv. Ja, jag tror att jag bara vill jobba. Men ärligt talat så vill jag bara finna min plats i den här världen. Jag känner inte att jag platsar någonstans och jag har inte den blekaste aning om vad Gud vill ha mig heller. Samtidigt så vill jag få jobb och flytta hemifrån men det dröjer nog ett tag till.
Tack <3 Jag ska också be att Gud ger mig modet att våga göra mer saker och inte längre vara rädd. Man blir ju så begränsad av sina rädslor. Så då är det skönt att veta att Gud finns där :)

ellenlundis

Va fiffigt! :D

Caroline

Vilka söta ^^