mytaste.se

Who you are

Tänk efter hårt nu. Är du vad median säger? Är du vad samhället säger? Är du vad andra skapar dig till? Är du vad andra säger? Eller är du något helt annat, en fördolt personlighet, en person med mycket större identitet än vad som syns på utsidan? Du må vara tyst men det betyder inte att du är tystlåten. Du kanske är inte blyg alls. Du är bara väldigt noga med dina val. Eller vad vet jag. Likaså är du inte för dåligt utbildad eller ung eller gammal osv.
 
När jag var liten pratade jag inte så mycket, därför fick jag ofta höra att jag är tystlåten eller blyg. Men jag kände att jag var någon annan inombords, för jag visste att jag är social och öppen, därför sa jag emot varje gång någon sa "blyg" om mig, "jag är inte alls blyg". Ju fler år gick förbi blev jag mer och mer indragen. Jag tror det är för att jag slutade stå på mig. jag förlorade mig själv i andras ord. Jag började se mig själv som andra såg mig. Jag tillät mig själv tro mer på det andra sa om mig än det jag kände och visste om mig själv.
 
Ibland kan det faktiskt stämma att andra ser bättre dina handlingar än du själv. Man kan ha "blind spots". Men låt ingen säga vem och hur du är! Det sägs att ord kan binda och att ord kan befria, att ord kan döda och att ord kan ge liv. Så idag säger jag dig att du är inte blyg, du är inte rädd, du är inte ful, du är inte ett offer. Tänkt efter vem du är och vad som har format dig genom ditt liv. Ta bort det som är lögn, behåll det som är sant. Även om du har varit bunden av rädslor, av vissa personlighetsdrag eller karaktär kan du fortfarande ta dig ut därifrån, steg för steg eller tidigare än så, om du bara inser att du är modig och social eller kreativ och säger att du är det! Du kommer se hur saker förändras. Om du förändrar dina tankar, förändras dina ord, och då förändras även dina handlingar. Så om du gått med på att du är blyg kommer du handla så, men om du tror på att du är utåtriktad kommer du handla så istället.
 
Sen så behöver inte alla vara pratsamma, alla behöver inte vara tysta för man kanske är pratsam för att man har något att säga eller så är man tyst för att man är vis med hur man formulerar sina ord och vad man säger. Dessa båda typer behövs. Förstår ni?n
var dig själv vem är du?
24 kommentarer
MADDISENJ.SE

Tänkvärt

Natalie Salazar

de skulle vi kunna göra :)
men de blir nog bäst nästa vecka går det för dig?

♥ Evahle.se - en blogg om psykisk hälsa ♥

Tack för ett bra inlägg! Detta fick mig att tänka till väldigt mycket!

Natalie Salazar

ååh kul men då tar vi en dag nästa vecka :) vi får bestämma närmare då

typ en fika på stan efter att jag slutat då?

NICOLE

Åh så bra inlägg :) Ingen ska få sätta ord i munnen på en och berätta hur man är. Man känner sig bäst själv :)

Erika

Så himla bra skrivet! :)

Netti Starby

Så bra skrivet och jag håller med dig! Kram

sandra

Känner igen mig i inlägget. Har alltid fått höra att jag är blyg och tagit illa vid mig. Det är först nu jag förstått att jag anses vara blyg och inte särskilt pratsam eftersom jag inte fått det sociala hemifrån och jag lär mig fortfarande.

Ida Lindborg ♡

så himla bra skrivet och så fin bild!

Sv: åh tack, blir så glad ♡ kramis

Jessy

Bra skrivet! kram

Johanna Utterberg

Bra text där! Och häftig bild!

Viktoria Eriksson

verkligen så tänkvärt! bra skrivet också! :)

Rebecka

Vackert!

Amanda

Bra skrivet av dig :) Så fin bild!

zara

Hej! Har startat upp en veckans blogg tävling hos mig just nu, är du sugen på att delta? kika då in och anmäl dig. Länk finner du under headern. Kram! :)

Petra

Sv nä det tror jag inte har haft en stressig period på sistone och därför jag har haft ont i magen av stress då jag har svårt att hantera stress

Men få hoppas mardrömmarna försvinner snart

Julia

Underbar bild!

sv; Haha ja det har jag nog! Tack så mycket! krm

Ztinas - Motivation att följa dina drömmar

Riktigt bra text :)

Jeanette

Så fin bild :)

Mohammedi's | Art, model & designer

fint

natalia

Så bra text <3

Johan

Klokt inlägg, Liene. Alla typer av människor behövs, alla är en del i systemet, en del i den motor som får samhället att gå runt.

SV: Ja, så kan det vara. Grunden bakom en viss sorts träning är dock alltid densamma, men motivet till varför man tränar just den typen av träning kan variera väldigt mycket.

Ta hand om dig!

Anders

Ja, det behövs olika typer. Om alla vore på ett enda sätt skulle världen vara fattigare.
Det som kallas "blyghet" är ofta något helt annat. Det finns människor som är mer introverta och andra som är mer extroverta. Säkert kan det variera litet mellan olika faser i livet, men grundackordet finns för det mesta där. De som är introverta är ofta litet känsligare, tänker mer och är mindre benägna att följa med flocken. De som är extroverta är snabbare på att fatta beslut och att få folk med sig, men inte lika bra på eftertanke eller att se konsekvenser.
De flesta människor befinner sig troligen på en skala mellan dessa poler och som du säger kan man träna upp de sidor man inte normalt har, men jag tror inte att man ska känna att man behöver ändra sin personlighet. Det kommer man sannolikt inte att må bra av.

dalmar

Mycket visdom! tack för inlägget.
Tycker om sånt text! :)