mytaste.se

Hur socker påverkar hälsan

Godmorgon sweethearts! Den här bilden på mig får mig börja längta efter sommaren. Tyvärr kommer jag spendera min sommar någon annanstans för jag kommer behöva flytta senaste 2 juni. Kommer så klart stanna kvar i Stockholm. Ska bara byta bostad.
 
Hörrni! jag ville göra en video idag men jag vaknade med halsont igen och nu var det som taggtråd. Därför kommer jag spara min röst och skriva istället. Igår hade jag ett samtal med en kompis och han säger att han har två steg från det som är diabetes eftersom han äter så mycket sötsaker. Då erkände jag att jag också äter mycket sötsaker hela tiden, ibland flera gånger om dagen flera dagar i veckan, och att jag blir jättetrött i kroppen av det och borde förändra något snart.
 
Mitt nyråslöfte var att äta mer hälsosamt. Tyvärr har jag misslyckats, alltså om man kollar på det tekniskt sätt. Men jag hade inga direkta krav på mig heller. Jag skulle bara tänka på det och ta ett steg i taget. Ibland kan det vara svårt att ta ett steg i rätt riktning också svårt. Dels är det svårt att äta mer hälsosamt i Sverige. Till och med Amerikaner som jag känner här i Sverige medger att dem aldrig ätit så mycket sötsaker som sen dem flyttade till Sverige. Kan detta vara sant, att svenskar äter till och med mer socker än amerikaner? Jo, att inte fika i Sverige är nästan oundvikligt. Du träffar en kompis ute, ni fikar. Du träffas med vänner hemma, ni fikar. Du går till jobbet, dem fikar. Dina föräldrar hälsar på dig, dem har fika med sig. Du hälsar på dina far- eller morföräldrar, dem bjuder på fika. Du går på födelsedag, dop eller vad som helst och där finns fika. Du kommer hem efter skolan eller arbetet, du är sugen på att koppla av med något gott. Du går in på affären, där är fullt med god fika. Du vill hitta på något roligt, du bakar.
I Sverige ses man som konstig och störd om man skippar fika. Antagligen har du börjat gå på diet, bantar eller värre. "Du är ju så smal, du kan äta det där" säger dem. "Jag vill ta hand om min kropp" svarar du. Ibland mår man inte så bra av socker. Ibland handlar det inte om vikten eller storleken. Ibland påverkar socker ens humör, sömn och till och med minnet eller din kapacitet att fungera normalt. Man kan bli deprimerad och irriterad, och yr. Alla vet inte hur det känns, därför är det så lätt för dem att säga och bedöma dig efter ditt utseende vad du kan äta.
Här är lite hur det är att vara känslig mot socker. Jag tror alla människor är lika känsliga mot socker. Vår fysiologi är samma. Men man kan även rubba hur ens kropp fungerar. Man kan förstöra nedbrytningsprocessen. Det där med insulinet, ni vet. Därför tänkte jag lägga upp två videos som förklarar hur socker påverkar hjärnan och vad kolhydrater gör med kroppen. Vi behöver mer utbildning om sockerns påverkan!
När jag testar äta mindre socker märker jag på en gång hur mitt humör blir bättre, att jag har mer ork, bättre koncentration, jag är inte lika känslig mot ljus och ljud längre, jag klarar av att vara uppe på kvällen, min mage fungerar bättre, jag vill hitta på saker, blir inte lika lätt förkyld mm. Det låter väl som bra anledningar att äta mindre socker? Det som är svårt är att förstå att när man börjar äta lite socker igen faller man tillbaks i samma veva. Man tänker "bara en bit kladdkaka kommer inte skada, nu har jag varit så duktig och mår bra" men efter den där biten vill man bara ha mer och mer, så nästa dag köper man nya sötsaker och man slutar inte kräva. Att köpa chips istället för glass är inte lösningen heller eftersom chips är samma som kolhydrater och kolhydrater är socker. Jag undrar hur man ska stoppa sötsuget, eller hur man ska kunna fortsätta fika ibland utan att det spårar ut.
Visste ni det här om socker redan?
hälsa socker
17 kommentarer
AMANDA

Oj, allt det här visste jag inte! Har faktiskt funderwt på att sluta med sötsakerna, mn det är ju så svåårt!

Cindy

Hmm! Dette visste jeg ikke!

Josse

Hade ingen aning faktiskt!

Kattis

Den eviga kampen mot socker...bor ihop med en kostrådgivare så är pinsamt medveten om allt detta och ändå lyckas man aldrig sluta helt. Ja menar choklad är ju lite för gott ibland!:P Krya på dig!

sv: Tackar! Jättekul att fota fåglar!:)

Jeanette

Mina regler för mig själv är, inget socker (eller så lite som möjligt i alla fall) på veckorna och sen på helgerna så får jag äta. Det fungerar bra för mig, tycker man ska få tillåta sig lite ibland.

Carolina Thoor

Alltså samma här. Äter för ofta gott under flera gånger under dagen eller veckan. Och hur mycket jag än försöker att ändra på det, är det som omöjligt! Jag försöker verkligen, men inte lätt..

Sv; kul att du tyckte om inlägget :)

Okej, då förstår jag :)
Jo, men så kan det vara ibland. Vet själv att det brukar bli så för mig. Men den här gången var det typ sex personer inklusiv dig som skrev likadan kommentar haha xD

Ida

Ett så bra inlägg :)

Therese

Fin du är :D

Erika

Ja socker påverkar, men jag äter nog alldeles för mycket och hade nog ändå haft väldigt svårt att sluta med det. Men mår verkligen inte dåligt av det :)

Gabriella

Detta visste jag verkligen inte!!

Natalia

Detta visste jag inte :O

Cecilia

Hej, Liene! Jag och min man slutade helt att äta socker för snart tre år sen och vi mår så mycket bättre utan det! Vi slutade även med gluten och komjölksprodukter och processad mat och började att bara äta naturlig mat, massa frukt, grönsaker, bär, baljväxter, nötter och frön och liknande. Min man äter fisk och kyckling, men jag är vegetarian. Vi började även att dricka en liter grön smoothie var varje dag och allt det här har gjort underverk för hälsan! Mår så mycket bättre både fysiskt, mentalt och känslomässigt! Jag är mycket piggare och gladare, har bättre hy och min mage är perfekt och min vikt är perfekt för min kropp. Men framförallt så har immunförsvaret blivit så mycket starkare, varken jag eller min man har varit sjuka sen vi lade om kosten, trots att vi båda har suttit bredvid människor som varit förkylda och haft feber eller till och med spytt, så har vi hållits friska!
Så jag rekommenderar verkligen att lägga om kosten och framförallt att sluta med allt socker, för det är verkligen inte bra för kroppen, cancertumörer lever dessutom på socker, inte så kul!!
Rekommenderar professor Stig Bengmarks föreläsningar ÄT FÖR LIVET i tre delar som handlar om vad man ska äta, han är över 90 år och kärnfrisk och pigg, så han borde veta vad han talar om:

https://www.youtube.com/watch?v=Z8ibMm4g6hc


https://www.youtube.com/watch?v=Z8ibMm4g6hc

Svar: Hej! Vad härligt att höra från verkliga livet att sluta äta socker hjälper. Jag ska också övergå till mer grönsaker, frukt, baljväxter, frön. Har ätit det hela mitt liv men senaste åren har gluten och socker tagit över vilket resulterade i att jag var inte längre intresserad i det som är hälsosamt. Socker gör att man tappar smaken och aptiten.Kommer kika på youtubeklippen. Tack så mycket!
Liene Svärd

JoJo

usch vill inte ens kolla på dom där filmerna, då socker är mycket sämre än man tror. jag försöker se det som ett gift för att inte äta så mycket godis och sånt nu för tiden. :P

sv; ja du kommer rycka upp dig snart igen, det vet jag :) är bra att du inte ger dig och låter nåt stoppa dig <3

eller hur? måste prova göra såna nån dag :)​​

Amanda Forsman

Superbra skrivet och intressant inlägg! :)

annelie

fin bild på dig...och vilket bra inlägg kram

Jessica

Visst är hon söt :D

Linda

Oj, hade ingen aning!