mytaste.se

Varför vara någon annan, eller varför ha någon annans kropp än din egen?

Kom på en tankeställare här om dagen. Om man brukar fråga varför man ska vara någon annan om man kan vara sig själv, varför är det inte lika lätt att ställa frågan varför man ska ha en annorlunda kropp än den man redan har? Fy vad skönt att tycka att man duger så som man ser ut! Det viktigaste är att man själv trivs i sin kropp.
 
Jag har inte trivts i min kropp lika bra som nu under mitt liv. Jag hade period då jag köpte för små kläder för att jag önskade att jag fortfarande var lika smal som då. Jag tog på mig för små kläder för att jag kanske skulle få mig själv att gå ner i vikt. Jag vägrade köpa jeans som satt skönt bara för att dem var en storlek större än vad jag önskade. Annars kände jag blä. Usch, vad var det där för något? Även om jag vissa dagar önskar att jag såg smalare ut, jo då tar jag på mig en skjorta eller något annat plagg som får mig se smalare ut, men inte ta på mig plagg för att bli smalare.
kroppsfixering
9 kommentarer
Inaa Häggström Foose

Visst kan jag önska många gånger att jag kunde känna mig normal, men ingen har än så länge normaliserat att väga över 100 kg som jag gör. Vilket känns på så många olika plan att det fysiskt gör ont i själen :/

Om jag inte hade blivit förödmjukad och hånad på arbetsplatser, skrattad åt på restauranger eller till och med förföljd på ICA så hade jag kunnat acceptera mig själv. Men då det blir så pass påtagligt att jag utvecklat social fobi, att bara gråta när man MÅSTE gå och handla den där jävla mjölken till maten - då har det gått för långt och något är allvarligt fel.
Som mest har jag undvikit att gå utanför huset (och då pratar vi inte ens till brevlådan), totalt i 3 veckor.

Samhället är sinnessjukt och måste behandlas.

Henrik Olsson

Det finns ju ett skönhetsideal i vårt samhälle idag som inte är direkt sunt, tyvärr.

Sv: Vi var bara 20 deltagare :)

Dixi Wonderland

Känns tråkigt att såna här ämnen är lika aktuella idag som de var när jag var liten :( Man hade hoppats på en mer positiv förändring men bra inlägg :)

Amanda

Tycker det är superbra att du skriver om sånt här!

jessy

Men du är ju hur fin som helst och himla bra att du tar upp sådant här!

Svar: Tack så mycket :)
Liene Svärd

NICOLE

Det är tråkigt att idealen styr så och vad det kan göra med människor. Men det är bra att jobba med sig själv och sin självkänsla. SV Vad roligt!

Heléna

Man mår bäst av att lära sig att acceptera sig själv som man är och lära sig att älska sin kropp för att den är just ens egen. <3

annelie

viktigt du tar upp detta..trivs inte själv i min kropp :/

ddianasliv.blogg.se

Viktigt ämne! Jag håller med dig. Det tog många år för mig att sluta hata mig själv, sluta jämföra mig med andra och landa i att det - precis som du säger - viktigaste är att må bra och att själv trivas i sin kropp. Bra att du skriver! <3