mytaste.se

10 år som bloggare

När jag funderade på vad för roligt jag ska blogga om kom jag förbi en sida med många tips på blogginlägg och jag fastnade för att skriva om varför jag började blogga. Det var faktiskt 10-11 år sen ja började blogga men det började på allvar 2007. Jag vill utveckla frågan.

 

Varför du började blogga och vad bloggade du om?

Min första blogg som jag startade 2006 hette liene.blogg.se, precis som denna. Jag ville ha en blogg där jag kunde skriva om mina favoritartister och band som Tokio Hotel, Paramore och Neverstore. Jag började även lägga upp selfies och bilder på kläder. Det året började jag gå in på omklädningsrum och ta bilder på alla kläder som jag provade… nörd. Av någon anledning tog jag bort bloggen och började på en ny som handlade lite mer om vardagsbetraktelser och mode. Den gick inte så bra, därför tog jag bort den också och började min tredje blogg år 2007 som hette lienes.blogg.se. Jag hade blivit inspirerad av Kenza och hennes läsare. Jag kunde se att hon fick många positiva kommentarer och därför började längta efter en blogg där jag kan få fina kommentarer och ge andra fina kommentarer. Det var den bloggen som skulle få 2000-4000 läsare om dagen. Jag insåg fort att det finns så många ämnen man kan skriva om. Jag började ventilera, uttrycka mig i skrift och dela med mig av allt som jag skapade och tyckte om. Jag hade ingen inriktning på bloggen men det var just det mina läsare brukade tycka om. Det året började jag läsa Nellis blogg som också lade upp mycket av vad hon bakade, målade, ritade och gjorde med hår eller naglar. När det finns flera som bloggar om samma saker blir man peppad. Jag kom upp på mest besökta (vid den tiden var den listan längre än idag) och efter midsommarafton 2007 började min blogg växa. Jag satt mest hemma på fritiden och därför jobbade uppåt. Jag fick över 100 läsare, över 300 läsare och så vidare. Kanske 70 procent av bloggen bestod om saker som andra gillar läsa om och sånt som andra kommenterar som mode, smycken, bilder på kändisar, selfies, outfits och mat. Självklart älskade jag att blogga om dessa saker. Ärligt talat var det bloggen och alla fina kommentarer från fina människor som fick mitt självförtroende att växa. Folk i skolan började komma fram till mig och sa att dem hade läst min blogg och att den var bra. Då blev jag ännu gladare. Mina lärare såg att min blogg var på mest besökta och lästa topplistor. Plötsligt visste alla att jag har en blogg och det var inte längre en hemlighet. Ibland hamnade mina inlägg på första sidan och det var då min blogg fick flera tusen läsare om dagen. År 2010 slutade jag blogga. Jag var lite besviken att jag hade inte kommit längre när jag sökte till idol det året. Jag fick bara gå till första juryn. Men jag fick uppmuntran där att fortsätta skriva egna låtar, så jag började satsa mer på musiken och bloggen hamnade längst ner på mina prioriteringar. Idag ångrar jag lite att jag slutade blogga. Den bloggen hade 600 besökare om dagen även om jag hade slutat skriva där. Så tråkigt för att det är svårt att få så många läsare. Mina nästa försök att blogga var inte lika framgångsrika. Hade en till blogg sen som jag tog bort och min förra blogg heter liefefromwithin.blogg.se vilken jag har kvar fortfarande där jag skrev om min kristna tro.

Shit, fick så många minnen upp när jag började fundera kring det här! Mycket som hände runtomkring också. När jag började blogga 2007 började min mamma också blogga. Vi brukade turas om med vem som skulle sitta framför datorn. Senare fick jag en egen dator. På kvällarna brukade vi kolla på film eller TV tillsammans och äta något gott. Jag började utveckla min bakningsförmåga och lade upp vad jag bakade på bloggen och brukade skriva vad för film eller TV program vi kollade på. Det var tider det! Ibland saknar jag det. Jag är i alla fall glad att vi hade varandra och bloggarna. Det var guldvärt på den tiden.

Idag skriver jag inte så mycket inlägg för att dra fler läsare. Jag behöver inte heller samma bekräftelse och därför blir inte lika glad för kommentarer längre. Inte så att jag inte vill ha kommentarer men vad andra skriver om mig definierar inte vem jag är. Jag skriver om sånt jag tycker är väsentligt, eftersom jag har förändrats mycket som person. Jag har andra intressen, andra prioriteringar och andra värderingar. Tyvärr ändras man när man växer upp… ibland skulle jag vilja bli tonåring igen, bara för att ha lite mer kul, och jag vill inte vara tråkig när jag skriver blogg nu. Nej, nu blev jag djup. Äsch, nu bjussar jag på en bra låt.

Ni får komma med fler förslag om vad jag ska blogga om i mina nästa inlägg!
fråga mig varför jag började blogga
15 kommentarer
NICOLE

Det är kul att vi haft kontakt länge nu genom bloggen, jag kommer ihåg lite från din första blogg faktiskt, och när du bodde i Motala :) SV: Det var jättetrevligt!

Kattis

Kul att läsa om historiken och hur du har utvecklats både som bloggare och person!☺

Cajsa Lindahl

ok ja kanske det! :D

Henrik Olsson

Så roligt och läsa!

Började själv blogga 2007, och har haft den här bloggen i snart 8 år :)

Erika

Så kul! Nästa år är det 10 år sedan jag började blogga allra första gången :P

Madde / ★ Livet som mamma, lärare och doula i Dalarna ★

Så roligt att läsa :). Jag har bloggat i 13 år, fattar knappt att det är sant. :)

ullie

nä ja är ingen stor bloggare men v gör väl det gillar oxå att bara skriva lite o visa bilder sånt gillar ja o inspirera andra o få av andra.
min blogg är 7 år snart i feb :D
fin söndag till dej o kul o läsa kramar

Amanda Forsman

Så länge du bloggat! Vad roligt :)

Ida Lindborg ♡

vad kul att läsa, jag har bloggat i 9 år nu, ganska sjukt :o

Alice Lindström

Oj vad länge du har bloggat!

sandra

vad kul att läsa, firar också 10 år som bloggare iår :o

Amanda CL

intressant inlägg :)
jag började av ungefär samma anledning som dig och nu skriver jag mer för att få ur mig och dela med mig för att andra ska förstå att de inte är ensamma om vissa känslor och så

Denise

Så roligt när man har så stort arkiv och kan bläddra tillbaka flera år! :D

anniepiie

Intressant och se din utveckling och visst är det kul när man kikar tillbaka i arkivet. Även om jag känner att det inte har hänt så mkt för min egen del... Men jag skriver ju inte om allt i bloggen heller. Jag har jag bloggat sedan 2009 så inte lika länge som dig. :) SV: Men av störande att du måste åka till farsta och hämta ut paket. Ibland har jag fått att jag ska hämta ut i jättekonstiga butiker. Typ målaraffärer osv. hihi Känns lite småkonstigt.. Men än så länge har jag ju fått allt så det är bra. :D Hoppas att du har en finfin kväll. Kram

Sarah

Va länge :)