mytaste.se

10 saker andra borde blogga om

Jag läste ett inlägg med tips på vad man kan blogga om och jag hittade många roliga förslag, idag vill jag ge mig på en utmanande eftersom man får vara helt ärlig och berätta vad man tycker andra borde blogga om. Jag kommer alltså skriva upp sånt som jag vill läsa och se. Sen så vill jag ställa frågan - vad vill du att andra ska blogga om?
 
Jag har alltid tyckt och sett bloggar som ett ställe där man kan dela sin vardag, sina tankar och åsikter samt vad man brinner för, så jag ska utgå ifrån det. Ska jag försöka rangordna? Nej det gick inte.
 
1. Blogga om dig själv.
Denna är den viktigaste om jag ska börja läsa en blogg. Jag vill inte läsa om dagens nyheter om man kan läsa tidningen redan. Jag vill inte läsa om enskilt senaste modetrenden om jag kan kolla upp det själv. Jag vill inte läsa om enskilt tekniska prylar eller läsa en blogg fylld av spronsrade inlägg. Jag vill läsa om vem du är, vad du går igenom, du behöver inte vara privat men du kan vara personlig. Dela dina dåliga dagar och dela din humor, dina motgångar och framgångar och hur du kom igenom det där jobbiga.
 
2. Blogga om dina intressen.
Denna är klurig. Alla kanske vill inte läsa om enskilt djur om du älskar djur. Om du vill ha en blogg för alla slags människor, skriv mer varierat men behåll ditt intresse för att finna människor med samma intressen som du kan bolla med, och behåll ditt intresse för att andra ska se att du brinner för något. Berätta vad som motiverar dig och ger det där extra i ditt liv. Berätta vad som får dig må bra och vad som gör dig glad. Berätta vad du gör.
 
3. Blogga om vad andra borde blogga om.
Denna är motiverande för dina läsare. När jag läser såna här inlägg hos andra bloggare blir jag väldigt peppad som bloggare att förbättra min blogg. Jag får nya ideer och tips. Du kan hjälpa andra komma på vad dem ska blogga om, vad som är intressant att läsa. Ibland när jag har bloggtorka blir jag återigen inspirerad att blogga av sådana inlägg. Det är meningen att vi som bloggare ska stötta varandra. Vi är ett team!
 
4. Blogga om sånt du gillar.
Denna är fritt och individuell. Liknar väldigt mycket punkt 2. Skillnaden är att det man gillar behöver inte vara ett intresse? Vi alla har olika saker vi gillar. Vissa gillar kläder. Andra gillar mat medan andra älskar träning eller något helt annat. Vad än det är, skriv om sånt du gillar. Ibland vet man inte vad man ska skriva om. Skriv bara om vad du gjorde sist. Vill du kanske dela av ditt senaste recept eller ditt senaste träningspass på gymmet för att du kände dig så stark? Vill du skriva om tillfället du hoppade fallskärm för att du var så modig? Eller din senaste resa? Eller fikastund med en vän? Detta gör din blogg färgstark av upplevelser och glädje. Din glädje kommer smitta av sig på andra!
 
5.Blogga med bilder.
Denna är mest catchy. Ibland kan det vara jobbigt läsa en blogg som har bara text. Lägg upp bilder som drar fler läsare och besökare. Lägg upp bilder eftersom en bild säger mer än 1000 ord. Lägg upp bilder för att det delar lite av din personlighet och din inre värld. Att kolla på bilder är som att lära känna en person bättre, för mig är det så i alla fall. Ibland behöver jag bara se en bild för att förstå vad det är för en person. Därför har jag så lätt att fastna för människor som lägger upp bilder. Ibland gillar jag instagram mer än bloggar, men gillar jag bilderna vill jag även veta om den personen och vad som händer i dens liv.
6. Blogga om vad du äter (med bilder).
Denna är en personlig favorit. Jag älskar att kolla vad andra äter (hands down). Hur än roligt det låter. Jag tycker att mat är roligt och det är det alltid eftersom vi äter varje dag förutom undantagsvis? och alla har något som dem gillar eller inte gillar. Därför är det ett brett ämne som alla människor delar. Visst är det så? Men kom ihåg att ta med bilderna, så mycket roligare. Jag tycker mat är fint, haha.
 
7. Blogga om dina vänner.
Denna är kanske jobbig att ta med på en blogg om man inte har några vänner... jag vet, ett tag hade jag inte heller nära vänner. Jag läste andras bloggar som skrev om sina vänner som dem träffade varje dag eller flera gånger i veckan. Jag ville också ha vänner, men... det var något fint att få kunna läsa om andras vänner, om den kärlek som dem hade till varandra och att det finns bra vänskap och att en dag kommer jag också få underbara vänner. Alltså, var inte så ego på din blogg, om du har vänner låt det inte se ut som att du är alldeles själv och att ditt liv kretsar kring dig själv endast.
 
8. Blogga om dina tankar och åsikter.
Denna kan vara påträngande ibland. Jag har hatkärlek till denna. Ibland vill jag veta vad andra tycker om allt, men ibland blir det för mycket och sen vill jag inte veta alls. Vet ni vad, alla motsäger varandra till slut ändå? Vad är meningen? och alla samtycker med bloggaren även om alla bloggare skriver olika saker. Sen undrar man om dem samtycker med bloggaren bara för att dem följer bloggen. Man får tycka olika men låt det inte vara det viktigaste och det som avgör vilka människor du gillar eller inte. Det är bara en åsikt, kom igen! Ibland är det inte så viktigt att vinna.
 
9. Blogga om det du vill blogga om.
Denna är för att du ska vara ärlig mot dig själv. Du kan få oerhört många tips men om det inte är något du själv vill skriva om behöver du inte anstränga dig. Det är viktigare att du tycker att det är kul att blogga än att det blir ett tvång och ett sätt att bli omtyckt av andra. Jag tror att jag behöver inte förtydliga detta bättre utan alla borde förstå redan.
 
10. Blogga om viktiga saker.
Denna är för att hjälpa i livssituationer. Jag brukar tänka på vad som bygger upp andra när jag skriver min blogg. Vad kan hjälpa andra att må bättre, ge bättre självkänsla eller självförtroende, vad kan hjälpa andra ta rätt beslut eller vänta med att starta ett förhållande? Det kan bli hur personligt som helst, eftersom vi alla går igenom detta som kallas livet och med allt det innebär. Ibland kan man glömma att mode, musik, TV, sport och bloggen kommer inte vara lösningen. Blogg är bara något vi gör sidan om det vi kallar för livet. Egentligen skriver vi inte om allt som vi går igen. Egentligen har vi saker som vi håller för oss själva. Sånt vi döljer, sånt vi håller tyst om, sånt vi inte vågar berättar, sånt som tynger oss ner och sånt vi grubblar över. Då kan det vara skönt att läsa inlägg som träffar en rakt i hjärtat. Här kan du skriva om erfarenheter också. Man kan alltid lära sig från andra. Samtidigt ska man inte låta ens erfarenhet begränsa andra eller låta andras erfarenheter begränsa dig.
 
Var detta inlägg till någon nytta?
vad ska man blogga om
15 kommentarer
Tarn

Bra inlägg! :)

Frida

Ja det förstår jag, är alltid skönt att vara hemma ett tag men sedan blir man rastlös.
Ja men ska lyssna på kroppen och se hur mycket man ska träna, om man redan får tillräckligt med motion så behöver man ju inte träna överdrivet på fritiden också.
Vad är det för dans du går på? :)

Tilda Barkselius

Himla bra tips!

deninrekampen

Sv: Det ligger mycket i det du skriver, så borde man tänka oftare, tack för du fick mig att tänka lite annorlunda för en stund! :)

Inlägget du gjorde var till bra nytta!

Hoppas allt är bra med dig! Kram

Sara

Åh vilken toppenbra lista! Härliga tips!

Trevlig helg :)

Madde / ★ Livet som mamma, lärare och doula i Dalarna ★

Bra lista med bra tips :)

Ida Lindborg ♡

Så bra tips! :D

Lucy

Tycker det här inlägget var väldigt bra speciellt om man skulle ha hamnat i en bloggtroksperiod :) Håller även med i många av punkterna. Jag gillar själv att läsa bloggar som är mer personliga och inte bara sponsrade och mode inlägg :)

Svar: Vad bra du tyckte det :D
Liene Svärd

Ida

Åh vad bra och roliga tips!! :)

Beatrice Jakobsson - Fotograf

Så bra inlägg och väldigt bra saker! :)

Netti Starby

Vilka bra tips och jag håller med dig om mycket! :-D Kramis

Dixi Wonderland

Bra tips :)

Sarah

Ja håller me om att de e viktigt me bilder :)

rememberthiis.blogg.se

Så bra tips! Tycker det är så himla svårt att komma på saker att skriva om så bloggar sällan nuförtiden

Veronica Pettersson

Grymt inlägg!

Sv: Haha jaha, då vet jag det. Kände mig väldigt nyfiken på hur du tänkte kring just linslocket. xD

Tack hörru! Jorå, vart gränsen går för människor att dela med sig av personligt eller privat skiljer sig helt klart. Håller med och man ska kunna stå för det man skriver.