mytaste.se

Gråärter med bacon och lök

För några dagar sen tillagade jag gråärter som jag hade haft i skafferiet ett tag. Dem var köpte redan för länge sen men jag tänkte att jag ska försöka använda dem ändå. Resultatet blev inte lika bra som med färskare gråärter men det blev gott.
 
Gråärter är vanliga vid matlagning i Lettland, mitt hemland. Dem ska blötläggas i 1-2 dagar, beror på hur gamla dem är, och sen kokas tills dem blir mjuka. Det vanligaste är att steka dem med bacon och lök. Salta och peppra med svartpeppar. När det är färdigt toppar man och äter det med gräddfil.
 
Idag kommer jag och mamma tillaga en till lettisk sak. Nämligen piråger med fläsktärningar och lök. Önskar er en bra dag!
gråärter med bacon och lök
6 kommentarer
rememberthiis.blogg.se

Aldrig testat :) ser gott ut iaf

Henrik Olsson

Jag har nog aldrig ätit gråärtor, men det såg gott ut :)

Ida

Åh vad gott!! :)

Erika

Smarrigt med pirogerna :)

Tilda Barkselius

Aldrig hört talas om det men lät himla spännande :)

LIL BABUSTYLE - Chronic pain warrior

aldrig hört talas om. tycker det ser lite läskigt ut 🙈

svar: Tack för ditt stöd. Det betyder otroligt mycket. 💞