mytaste.se

Inlägg om mental ohälsa

Mitt senaste tema som jag har gått runt och tänkt på är mental ohälsa. Jag fick den här låten och sedan dess har jag kännt en stor förändring på insidan om mig. Alla har olika berättelser. Denna är min berättelse. Hur jag handskas med mental ohälsa.
 
Jag har mer eller mindre gått runt hela mitt liv och sagt "jag är okej, jag behöver inte fixas". Men efter jag blev kristen har jag haft så svårt att gå till kyrkan ibland. Där har det väckts upp olika känslor som har fått mig att vilja bara gråta, gråta och gråta. Jag försökte skylla det på att det var fel på kyrkan, som att det var fel på människorna. Men jag fortsatte gå dit, söndag efter söndag, inte för att jag riktigt visste varför jag går dit. Jag ville väl få fler vänner. Om man inte går någonstans kommer man aldrig bygga relationer. Jag har haft fina upplevelser med människorna i kyrkan, därför visste jag var dem finns och att dem har inte lämnat. Dem personerna fick mig att hänga kvar där. I fredags under bönen kom det fram som vällande vågor - smärta, lättnad, smärta, lättnad, smärta, lättnad, glädje. Jag tycker inte det finns behov att gå till kyrkan egentligen men jag kunde inte ha läkts om jag hade inte utsatt mig för just det som jag ogillar mest. I musikvideon ser ni en kvinna som går till gruppterapi. Gruppledaren representerar Jesus. Där bryter hon ihop och sen vänder hennes liv för att hon blir helad på insidan. För att vi ska bli helade måste vi ibland göra dem sakerna vi tycker är mest obehagliga. Så klart ska man inte utsätta sig för vad som helst... men ni förstår det med gruppterapin, va? Utan terapin hade hon inte blivit frisk. Hon ville inte ens gå dit, men något kallade henne. Så var det med mig också.
 
Jag har aldrig frågat någon efter hjälp. Gud själv hjälpte mig. Inte visste jag att han hade det i avsikt för mig ens. För att jag visste inte att jag kunde må så bra som jag gör nu. Men Han visste att jag behöver återupprättelse. Jag trodde bara att jag måste behaga Honom, men Han sa "låt mig återupprätta dig först innan". Är inne i en helandeprocess. Jag känner sån där ljuv känsla på insidan av mig, som att mitt hjärta har blivit varmt, som att jag kan bara vara. Denna förändring har skett utåt också. Plötsligt skaffar jag nya vänner. Jag pratar med människor som aldrig förr. Liksom, dem där väggarna är borta. Ännu mer ska bort. Det är som sagt en process.
 
Vi hade ett jättebra möte i kyrkan idag. Det handlade om att behandla alla människor lika, att inte sortera och att inte göra skillnad på någon eftersom Jesus kom för att dö för alla människor, Hans kärlek för alla är densamma. Jag tycker verkligen det är viktigt att prata om det. Så ja, andra med mental ohälsa kanske har haft andra berättelser och erfarenheter och är inte kristna alls, men det här var vad som funkade för mig och för dem som ingenting funkar vill jag berätta att det finns hopp. Det kan ta tid. Det kan vara jobbigt, men man blir överraskad i slutändan. Som sagt, jag visste inte att Gud är så bra, och det kan vara likadant för dem som inte tror också. 
Den här låttexten asså! "I had all but given up, Desperate for a sign from love. Something good, something kind. Bringing peace to every corner of my mind". Ibland behöver man fråga efter ett tecken av kärlek. Det funkar.
bruten helande mental ohälsa
1 kommentar
Anonym

Du är fantastisk Liene. Vilken låt Rise. Tack för den! Den lyfte mig idag. Kram på dig <3