mytaste.se

Min definition av drömkroppen

När jag skrev i mina nyårslöften att jag vill få min drömkropp lät det kanske diffust och ingen förstod vad jag menade med det, därför kände jag att jag behöver ge en definition av vad drömkroppen är för mig.

 

Istället för att sätta upp mål eller krav på mig själv som att ”få fler magrutor” eller ”gå ner 5 kilon” eller "jag ska inte äta choklad, chips eller glass alls" har jag fokus på att jag ska må bra och genom att må bra få min drömkropp. Tänk om vår drömkropp kunde bli vår egen istället för den där kroppen på bilden på internet eller vår bästa väns kropp? Nu kanske det låter som att jag inte alls vill förändra min kropp. Jo, det vill jag. Jag har inte världens bästa vanor och inte världens bästa hälsa än men jag siktar mot det med varje år. Tänk om jag kunde äta lite bättre för min hälsa och hur skulle min kropp se ut då? Jag skulle ljuga om jag sa att jag inte alls vill förändra något. Jo, jag vill förändra till det bästa, fast på ett sunt sätt. Jag tänker inte ställa höga eller konstiga krav, jag vill bara se hur det skulle vara om jag inte hetsåt alls då det var ett stort problem för mig. Förra året när jag mådde som sämst kunde jag hamna i detta mönster igen. Men i år vill jag inte hamna där igen. Jag vet till exempel om jag träffar vänner regelbundet, om jag har rätt samtalsämnen, om jag tränar regelbundet och om jag har nånstans att gå till varje dag som jobb eller så har jag mycket bättre vanor och balans. Maten var bara ett sätt att fylla ett tomrum i mitt liv. Nej, det var inte för att jag uteslöt någon sorts kost. Nej, det var inte för att jag svälte mig själv. Ibland finns det sjukt många fördomar och jag är så trött på det. Man kan hetsäta utav andra anledningar också. Men vi människor hanterar våra känslor på olika sätt? Andra väljer kanske droger istället för mat. En sak jag märkte var att regelbunden träning och att gå till hunddagiset 3 gånger i veckan hjälpte mig enormt. Jag hade jättebra apetit och åt rätt saker, behövde inte vända mig till socker flera gånger i veckan och spåra ut. Bra sätt att vara ekonomisk förresten! För att när man hetsäter blir det dyrt, haha, något man kan skoja om till slut. Sen märkte jag att man behöver inte kontrollera sin vikt om man mår bra och att man går ner i vikt utan att ens tänka på det. Det är bara att leva livet, må bra och äta normalt. Jag tror inte att en helt frisk människa oroar sig om man fick i sig tillräckligt eller inte och vad man fick i sig. Men vad människor definierar normalt är så olika också. Där vill jag utgå från mig själv och lyssna på mig själv istället för att gå efter andras åsikter om matintag.

Sen en till grej jag har märkt är kul är att hitta sin "treat". Om man till exempel är väldigt sugen på något gott som samtidigt är nyttigt. Min senaste är mango och jordnötssmör. Åh vad jag älskar (börjat) mango! Men dem bästa var ändå dem som jag fick med mig från Afrika när jag var där på missionsresan (tryck på länken om ni vill läsa).
hälsa oh livsstil tankar och åsikter
7 kommentarer
Frida

Tack det var verkligen supergott :)
Bra inlägg! Det finns så mkt bilder på smala tränade kroppar men sen är ju allas kroppar olika.
Det viktigaste är att man ska må bra och inte jämföra sin kropp med andras

Carolina Thoor

Det låter jättebra faktiskt. Jag håller helt med!

Sv; du har missförstått grejen. Absolut att jag får umgås med min älskade brorsdotter enligt lagen, men enligt hennes mamma så får varken jag, min bror eller mina föräldrar träffa henne :/
Tack. Det hoppas jag också!

Denise

Bra inlägg! :)

FrökenTV, bloggen om tv och film

riktigt bra skrivet :)

Madde / ★ Livet som mamma, lärare och doula i Dalarna ★

Vilket fin och bra inlägg :)

Jessica

Så himla bra inlägg!

Varsågod, härligt att höra :D
Det gick bra för mig, hoppas din träning gick bra också :)

Freja Marley Lindsjö

Låter jättebra tycker jag :)