mytaste.se

Sockerkaka med brynt smör

Igår bakade jag sockerkaka med brynt smör. Det var första gången jag provade bryna smöret för att det skulle få en karameliserad smak och det blev himla gott. Nu är det min favoritrecept. Sockerkakan blir alldeles knaprig som nybakad, om man inte täcker den med bakduk. Gillar ni mjuka kakor helt igenom kan ni ha bakduk över, föredrar ni knaprigt ha inte bakduk över.
 
Receptet hämtade jag från Arlas hemsida.
 
Ingredienser:
75 g smör
1 dl mjölk
2 ägg
2 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker, eller rivet skal av en halv citron (jag tog lite av varje)
3 dl vetemjöl
1 och en halv tsk bakpulver (jag tog 1 tsk bakpulver och en halv tsk bikarbonat)
 
Gör så här:
1. Sätt ugnen på 175°.
2. Smörj och bröa en form som rymmer ca 1 ½ liter.
3. Bryn smöret i en kastrull på hög värme och rör om tills det blir en brun vätska, häll i mjölken och låt det svalna.
4. Vispa ägg och socker ljust och pösigt, gärna med elvisp.
5. Blanda ner vaniljsocker och mjöl blandat med bakpulver och till sist mjölkblandningen. Rör snabbt ihop till en jämn smet och i formen.
6. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 35 min.
 
Fakta om bikarbonat: I denna recept kan ni se att jag använde bikarbonat. Bikarbonat kan ersättas mot bakpulver. Det är gammalt sätt att få kakan att resa sig. Har man i för mycket kommer det sjunka in och smaka salt. För att bikarbonat ska fungera ska man ha något surt i smeten, till exempel citron eller fil. Det kan också ta bort surt smak om något produkt har gått ut.
brynt smör sockerkaka
9 kommentarer
Sara

Åh så gott!

FrökenTV, bloggen om tv och film

MUMS

Erika

Sockerkakor är verkligen så gott och enkelt :)

Ida

Åh vad gott det lät!! :)

My

Åh vad bra tips! Ser jättegott ut :D

Jessica Högberg

Herregud så gott! Brynt smör är gott till ALLT

Denise

Gott! :D

Jessica

Ja, men eller hur! Älskar att kolla igenom citat och bli inspirerad:)

Så gott det såg ut att vara!

ellenlundis

¨Vad du är duktig på att baka. Ser så god ut de där :)
Jag delar inlägget vidare till min vän Elin, som gillar också att baka.