mytaste.se

Det här samhället ser ner på män

Hmm, för ett tag sen skrev jag en text på engelska om hur ledsen jag är att det här samhället ser ner på killar och män. Så nu måste jag skriva om det igen fast på svenska. Den här gången kommer jag inte skriva det bara för mig själv utan även för andra. Det måste nog vara ovanligt att en tjej skriver om det, då vanligtvis det brukar vara tjejer som skriver om hur fula och äckliga män är. Men jag tror att tjejer och kvinnor oftast skriver utifrån sina misslyckade erfarenheter. Visst kan man lära sig något där också, man ska inte blunda. Det jag ville ändå komma fram till är att det brukar vara kvinnor som kritiserar män, överallt, i alla fall oftast. Det brukar vara kvinnor som gnäller. Blir inte män sårade också? Det brukar skrivas om att samhället ser ner på kvinnor. Därför ville jag skriva ett inlägg om att samhället ser ner på män också.
 
Det här inlägget ska inte handla om att män och kvinnor har olika värde. Det här inlägget ska inte trycka ner någon av könen.
 
Det är mycket mer finurligt än så.
 
Jag ville bara säga att jag har fått ett stort hjärta för killar och män. Jag tror ärligt att jag brukade hata män lite grann, ja, nånstans djupt nere. När ni fortsätter läsa inlägget kommer ni kanske tänka att jag är naiv och ser inte problemen som männen har ställt till med i världen, men jag vet vart jag kommer ifrån och vilken bakgrund jag haft. Ja, jag brukade hata män lite grann eftersom jag hade kanske en anledning, eftersom jag kommer från en lite speciell bakgrund. Men man kan inte fördömma alla på grund av vad en eller flera personer har gjort. Man kan inte heller fördömma alla för att man hade en dålig relation. Bara för att man träffade fel man betyder inte att alla är dåliga. Det finns bra också, och jag är en person som vill se det bästa i alla.
Jag tror inte att killar är känslokalla varelser. Jag tror att de har känslor också, som vi tjejer, fast kanske på andra sätt. Kanske dem inte ens visar. Därför är det inte helt omöjligt att killar blir sårade av oss tjejer också. Vi kan säga så mycket som sårar och sänker självförtroendet. Nej, alla killar kanske inte har världens bästa självförtroende. Tänk på all kritisism som finns där ute om män, "alla killar är idioter" och så vidare "dem tänker bara på sex". Även kritisism om små saker, vilket gör att det finns ingen mer respekt för män, som om de var de mest avskyvärda varelserna. Sen så tänker jag att dagens män är så svaga eftersom de har aldrig fått chansen att vara starka, i ett samhälle där kvinnor ska framstå som hjältar och starka. Nu försvarar jag inte männen som står bakom sexslaveri och sånt eller gör andra fel. Jag vill försvara dem som drabbas för orättvisa fördomar. Det finns fördomar överallt. Men sen så kanske män var skapade på ett visst sätt, och att peka på deras natur och se ner på dem gör det inte bättre. Våra hjärnor är byggda på olika sätt, vet väl alla om vid det här laget? Att kritisera hur någon är skapad sårar, eller hur? Kanske vi tjejer bara stöter bort dem goda genom att bygga upp väggar för att vi vill skydda oss. Tänk om vi faktikst drar till oss dem onda genom att kritisera? därför att kritisism kommer från sår och osäkerhet och vi kommer oftast dra till oss dem som är lika. Tänk om vi förgör dem som skulle vilja lära känna oss? Om vi kritiserar killar för hur dem är skapade kommer dem känna att det är något fel på dem och därför kommer inte våga komma nära oss, speciellt dem som är försiktiga och vill se oss som mer än bara objekt. Kanske vi ger dem signaler som säger att dem är misslyckade. Till slut kommer man ändå behöva dra ner väggarna för att ett förhållande ska fungera ens. Det som jag tror är problemet är att man hoppar in i ett förhållande för tidigt och blir så lätt sårad. Sen fortsätter det destruktiva. Jag kan tänka mig att nästan varje person på jorden har några slags sår innan den första pojkvännen eller flickvännen. Sen använde man flickvännen eller pojkvännen för att reparera dem där såren men om det är fel förhållande blir man bara mer skadad. Det finns så många bra anledningar att vänta. Men som sagt, sen måste dem där väggarna ner för att förhållande ska fungera. Kärlek är att vara sårbar. Sen måste man sluta kritisera varandra för hur man var skapad.
Några quotes som jag tänkte kan vara bra om man vill fortsätta tro på något gott.
relationer tankar
11 kommentarer
ellenlundis

Blir alltid så möllös över dina inlägg Liene! Väldigt bra skrivet! :)

moamedalicia.blogg.se

Ett mycket klokt inlägg Liene ❤ älskar ditt sätt att tänka och ditt öppna sinne. Och tack föresten för svar hur jag ska publicera videos i bloggen 😍 Önskar dej ett gott nytt år finis

LIL BABUSTYLE - Chronic pain warrior

Så bra inlägg! Så bra skrivet!

Shahrzad Garoosi

älskar citaten

Carolina Thoor

Jättefint skrivet och självklart är det så. Inte synd om kvinnorna jämt, det är faktiskt synd om män också :)
Man hör ju så sällan om det, även fast det är lika mycket vardag som det är för kvinnor. Så det är bra att du skrev ut ett sådant inlägg! :)

Sv; kul att du gillade mitt inlägg :)

elin stridh

Gott nytt år! :)

Cecilia

Bra skrivet, håller med dig!! Önskar dig ett Gott nytt år, Liene! Gud välsigne dig!!!

Svar: Kul att du håller med :) Tack så mycket Cecilia för din hälsning och gott nytt år till dig också!
Anonym

ullie

bra skrivit o ja tror oxå man får eller blir fördömmande om man varit med om något själv .
gott nytt år önskar jag dej kram

MALIN

Såååå grymt bra skrivet! Kram

my

Så jäkla bra skrivet!!

Denise

Huvudet på spiken! Bra skrivet! :)