mytaste.se

I was waiting for life to come to me but maybe I suppose to come to life

Jag har så ofta tänkt ”nu ska mitt liv börja”. När jag har dem där kompisarna. När jag har dem där möjligheterna. När jag är frisk. När allt går som på smör. Den där perfekta sommaren skulle förändra allt. När jag blev förlamad på ena ansiktshalvan efter min hjärnoperation tänkte jag att mitt ansikte skulle bli bra inom ett år, men sommaren kom och jag behövde fortfarande använda ögondroppar och skydd för vinden för att ögat inte skulle torka ut då tårkanalen lade av efter operationen. Så gick flera somrar. Ingen förändring. Plötsligt var jag 24 år gammal, inte 19 längre. Jag hoppades jag skulle gå på gröna lund, om jag hade kompisar som vill det också. Jag hoppades jag skulle få skratta mer än vanligt. Jag skulle få fota mer ute. Visst har jag fotat andra och blivit fotad men jag har inte gjort just dem där porträttfotona som jag såg i min hjärna. Precis när jag ville bli fotad ute fick jag massa vaglar i ögonlocket, och nu har det blivit kyligt och blommorna på ängarna är borta. Det känns som att missa livet. Sommaren är snart över. Ibland kan man bli frustrerad över små saker. Man känner sig så liten och maktlös och ensam. Men tänk om man slutade tänka ”när ska mitt liv börja” och börja göra och leva sina drömmar mitt i det svåra. Tänk om man slutade vänta på andra. Tänk om man slutade vänta på det perfekta momentet. Tänk om man slutade vänta på bästa jobberbjudandet. Tänk om man slutade vänta på att bli friskförklarad av myndigheterna och sjukvården. Tänk om man slutade vänta tills man blev rikare. Tänk om man slutade tänka på att ingen kommer se eller bry sig ändå. Tänk om man slutade väntade på att må perfekt, och när man börjar göra och leva sina drömmar börjar man också må bra. Man mår bra för att man har gjort det man ska även om allt kändes inte lätt.

Bilden på påfågeln tog jag på Skansen i somras. När jag får ta en lyckad bild känns det som att jag har kommit lite närmare mitt mål för att jag har varit med om och fångat ett moment. Lite som att fånga dagen. Det handlar om att njuta av varje moment och varje dag, inte bara vänta på att något ska hända.

 

Jag vill spränga sönder väggarna

dessa som hållit mig så frustrerad

i fångenskap och smärta

Jag vill leva så att det märks

Jag har så mycket mer att ge

jag har fastnat halvvägs

men nu ska jag springa i mål

och allt kommer vara värt det

påfågel sjukdom
17 kommentarer
Bella

Otroligt gripande. Massa kramar<3

MALIN

Vilken fantastiskt fin text! Kram

Amanda

Stora stora kramar till dig <3

Ida

Stor kram <3

Henrik Olsson - Föreläsningar

Tänkvärda ord! Många delar dina tankar!

Gabriella

Kraam <33

ullie

Många tänk om ...
kramar om dej

Linda

<333

Linnea Kinis

bra skrivet! man ska leva och ta till vara på nuet, inte vänta på "något bättre tillfälle".

och superfin bild du tagit :)

Denise

Så himla bra och viktigt text! Man kan inte bara gå och vänta på att livet ska börja, man måste kicka igång det själv, precis så som man själv vill ha det. Jag har varit (och är fortfarande ibland) likadan och tänker ofta att saker ska "bara" hända först..

My

Så himla fint! Så fin bild också :)

Natalia

Kram<3

cecilia

kramar<3 och bilden är helt underbart fin :)

Heléna

Underbar bild du har tagit på påfågeln <3 Fint skrivet och jag hoppas du snart får uppleva allt du vill <3 Kram

Josefine

Så fin bild!!

Anna

Kram <3

Linnea

Bra skrivet! kram <3