mytaste.se

Oil pulling

Jag tror jag fick det bästa tipset för tänderna av en av mina kollegor. För er som inte vet har jag haft väldigt dåligt med mina tänder senaste tiden. Det är en lång story, men jag hade karies och behövde fixa 5 mindre hål och behövde göra tandblekning för att de hade blivit så gula. Att ha dålig munhygen och gå till tandläkaren kostar en hel del.
 
Denna metod är förbyggande och innebär att man tar en tsk kokosolja varje morgon innan mat eller 4 timmar efter mat och rör om det i munnen 5-20 minuter, precis som ett vanligt munskölj. Jag själv har gjort det 4-5 gånger nu men ibland har jag varit så sugen på frukost att jag har inte orkat. Tipset därför är att göra denna metod vid den tiden på dygnet när man har tid. Jag ska prova göra det oftare 4 timmar efter frukost istället. För er som inte äter frukost kan ni göra på morgonen.
Oljan drar ut alla bakterier och lägger ett lager på tänderna som skyddar för resten av dagen. Det gör inte tänderna och tandköttet bara friskare utan det gör tänderna även vitare. 
När man har kört runt oljan i munnen ska man inte spotta ut det i handfatet eftersom oljan kan stelna i rören. Skölj sedan munnen med varmt vatten.
 
På bilden ser ni mer tips och varför det är bra med oil pulling. Ni kommer spara pengar på tandläkare om ni sköter tänderna! Tänk inte att ni har bra gener. Jag hade jättebra tänder och brydde mig inte, tills det slog mig också. Sen förstod jag att jag kan inte ta mina tänder för givet.
hygen hälsa oil pulling tänder
4 kommentarer
Kattis

Bra tips, det kanske man ska ta och prova...har haft lite småproblem med tänderna sedan jag hade tandställning som yngre.

Cajsa Lindahl

jag tror inte att du behöver vara orolig. Om du inte lägger så mycket vikt vid det kommer personen nog att sluta.

Hanna

hm intressant :)

anniepiie

Jag har hört att kokosolja ska vara bra till väldigt mkt. Tack för tipset. :D Dock är jag lite sugen på en tandblekning. Ska nog ringa och kolla med min tandläkare. :)