mytaste.se

Spara pengar

En av mina favoritsysselsättningar är att spara pengar (hands up). Ibland går det bättre, ibland sämre. December månaden kan vara svår eftersom man ska handla julklappar och massor mat men just därför kan det vara ännu viktigare att tänka efter. och inte ge upp bara för att du ska spendera mycket. Jag tänkte skriva lite tips och råd som jag har kommit fram till under den tiden jag har bott utan min mamma. Det är så klart inget ni måste följa men eftersom bloggvärlden ändå är så stor kanske någon kommer vilja nappa eller bli inspirerad ändå. Kom ihåg att detta är ingen skola eller något där du ska utföra varje uppgift. Det är bara en blogg, chilla!

 

Så här kommer lite tips på hur man kan spara pengar. Att spara pengar handlar om mer än lägga undan pengar.

 

Matvaror

  1. Handla mindre/inga snacks, bestäm till exempel att äta sånt endast i sällskap med andra människor, dock undvik dyr fika
  2. Gå inte i affären när du är hungrig, du kommer oftast bara köpa helt fel saker
  3. Leta efter rabatt och köp varor på rabatt för framtiden så du slipper köpa det dyrare sen när du behöver, funkar bra med varor som går lägga i frysen eller torra varor som linser
  4. Gör ett matschema för veckan
  5. Gör matlådor, jo för då slipper du handla snabbmat om du orkar inte fixa maten
  6. När du lagar mat inkludera varor som har kort datum och ät alltid upp matrester

 

Shoppning

  1. Shoppa mindre
  2. Tvätta dina kläder enligt vad som står på anvisningen, då slipper du få slitna eller kläder som krymper och du kan bevara plagget längre
  3. Ta hand om dina skor, till exempel kan man peta bort grus som fastnat i skosulorna, jo grus kan göra att skosulorna går sönder
  4. Undvik spontan-shoppa eller bara för att dina vänner/familj ska köpa något
  5. Märkt att vinter- och sommarkläderna kommer på rea precis efter du köpt plaggen och skorna? Köp den där jackan på vårrean till nästa år till exempel, alltså handla på rea snarare än för ordinariepris

 

Budget

  1. Beräkna ditt budget varje månad och se vad du kan förändra, vad kan du lägga ut mindre pengar på, sätt det som ett mål till nästa månad och se om ekonomin blir bättre

 

Varför jag skriver detta är också för att så mycket idag handlar om att konsumera. Företagen, firmorna och industrierna vill att du ska köpa, köpa och köpa. Även rabattkoderna och talongerna handlar om att andra ska tjäna på din inkomst. Det är du som väljer om du ska köpa eller inte, och vad. Man måste inte ha de senaste mobilen och den snyggaste märkesjackan. Man kan leva lika lycklig med färre materiella saker också.

Hittade ingen passande bild på min dator för detta inlägg men det passar i alla fall första december, yey!
ekonomi handla smart spara pengar
19 kommentarer
Frida

Tack det var jättegott! :) Försöker också spara pengar, la undan en hel del förra månaden men jag bestämde mig för att få spendera hela lönen denna månad då det är jul, julfester, nyårsgrejer som ska köpas samt en resa till familjen i Sverige :)

Emma Broberg

Så bra tips! har sparat denna sidan, kan vara väldigt bra tills när jag flyttar :)

Julia Johansson

Så bra tips :)

A M

Jättebra tips, att inte handla snacks är svårt att hålla sig ifrån!
sv; samma för mig, har fullt upp med gymnasiet och träningar...

hanna

ja visst blir det stora skillnader, från att vara as hungrig till att inte va det alls haha ;O

LIL BABUSTYLE - Chronic pain warrior

Jättebra tips! Uppskattas :)

trisiaa

Så duktig du är!

Matilda Berlin

Jag är heeelt med! Älskar och tänker på nästa alla dina punkter hela tiden ;) såå bra tips! =)

Ida Lindborg ♡

himla bra tips för en sån som inte är så ekonomisk haha (jag) :D

NICOLE

Kul inlägg :) Jag är rätt ekonomisk av mig och sparar undan mycket varje månad, det känns skönt :)

ajlimullersandvik.blogg.se

Perfekt ju :D Jag sparar 10% av lånen varje månad men det är typ allt..!

Madde / ★ Livet som mamma, lärare och doula i Dalarna ★

Jättebra tips :)

Gabriella

Jättebra tips!!

Erika

Bra tips :)

Denise

Grymma tips! :D

carolines

Vilka bra tips :)

ellenlundis

Bra tips! Jag har redan köp julklappar. Så det är skönt :)

svar: Ja det var hur mysigt som helst! Tackar! :) Jag ska spara ut de till mellan långt. Har tröttnat att ha kort hår.. och har tröttnat att ha långt hår.. Så jag vill ha mitt i mellan :D

my

Bra tips! Gillar också att spara och gör det nästan hela tiden :)

anniepiie

Jag visar ju mkt shopping i min blogg men tro det eller ej. Är också bra på att spara pengar. Bra tips du ger, kommer jag tänka på speciellt nu i dec som sagt. :)