mytaste.se

Eget recept - Kola

Av allt hemlagat godis älskar jag gräddkola mest så en dag bestämde jag mig för att göra sånt godis på eget vis. Jag använde kondenserad mjölk som jag hade hittat på nedsatt pris i affären. Jag bara måste prova det där tänkte jag.
 
Ingredienser:
25 g smör
2 dl kondenserad mjölk
1,5 dl mjölk
1 dl strösocker
1 dl hackada jordnötter (rostade men osaltade)
 
Gör så här:
1. Smält smöret i en kastrull och sen vrid ner till medelvärme
2. Häll ner i kastrulleni kondenserad mjölk, mjölk och socker
3. Koka alltihop tillsammans i 20-40 min (kortare tid för mjukare och ljusare kola och längre tid för fastare och mörkare kola, du bestämmer) rör om då och då för bättre resultat
4. Till sist rör ner de hackade jordnötter
5. När det är klart häll ner kolan i små knäck- eller ischokladformar 

Att göra kola från grunden utan recept på nätet kan va lite knepigt tyckte jag men det var roligare. Jag minns att min mormor brukade göra sånt utan recept och det blev mycket gott. Jag ville härma henne men varje person sätter sitt eget prägel på det den tillagar.
 
Skulle ni våga testa denna recept?
hemlagad godis kola med jordnötter kondenserad mjölk
14 kommentarer
lillemmish - mode - inredning

åh men så smarrigt!! :D

Ha en bra tisdag

MartinaOlsson

sv; Ingen fara :) Okej, kinaschack har jag nog aldrig spelat faktiskt, yatzy har jag spelat några gånger men inte särskilt ofta. Jag är väldigt mycket för olika typer utav frågesporter, så spel som Geni och Postkodmiljonären går alltid hem hos mig, haha :)
Ja jag tror säkert att det kommer att finnas några luckor som du känner att du gillar, hoppas verkligen det i alla fall! Och tack för att du delade med dig av dina åsikter om mina outfits :)

Kattis

Men mums vad gott det såg ut!☺ jag skulle lätt kunna prova receptet men är så kass på att ta mig tid för sånt här!😋
sv: haha ja variation förnöjer ju alltid så varför klaga!?☺

ellenlundis

Gott! :3 Tänkte dela vidare till min kompis Elin, som gillar att baka.
http://eliinwesterlund.blogg.se/ är hennes blogg

Pauline Hurtig

låter och ser jättegott ut!

Sussi

Det både lät och såg jättegott ut!

Alice

Vet inte om min kommentar på detta inlägg publicerades kom fram igår eller inte då det krånglade, så ber om ursäkt om den kommer två gånger! <3 Men det ser verkligen så gott ut! ^^

Flisan

Gud så gott :D

Erika

Så himla gott! :D

sandra

gott :D

JUNITJEJ

Så sugen jag blev på julgodis nu!

Veronica Pettersson

Ser gott ut :3

Sv: Tack snälla!

Liv%20Ringstr%F6m

Såg riktigt gott ut, får nog sno detta recept då jag sköter julgodiset för familjen denna julen! :)

Svar: Sno gärna :)
Liene Svärd