mytaste.se

Min frånvaro

Jag lovade att förklara varför jag varit lite frånvarande från bloggen. Eftersom jag skriver det här som utkast får ni räkna med att jag skrev denna text redan några dagar sen. Ville få skriva så rakt och rätt som möjligt. Nu låter jag värsta allvarlig, men nej det har inte direkt med mitt mående att göra. Det är snarare så att mitt liv har fått en ny vändning och jag gillar det, det är då jag känner mig mest levande. Jag har sökt både arbete (inte fått något än) och nytt boende och jag ska strax berätta hur det går. Det här inlägget kommer kanske bli det längsta på länge och kanske kommer det bli sista gången jag skriver ett så långt blogginlägg, då jag har tröttnat på långa texter, men vi får se. Långa texter är lite outrated, nu är det videos som gäller, i alla fall för mig. Jag ville ändå skriva den här gången eftersom det ändå gäller min blogg och inte min youtube kanal som jag vill börja satsa lite mer på. Kommer så klart fortsätta blogga men om jag vill säga något kommer jag filma istället och lägga upp det där istället eller på min kristna tros sida där jag pratar om mitt liv med Jesus.

Den här våren kommer jag antagligen dra ner på praktiken på hunddagiset och börja plugga klart gymnasiekurserna på distans eller så kommer jag börja jobba på 50 procent. Att plugga färdigt blev ett förstahandsval för mig när jag såg att jag får inte anställning på något hunddagis. Att fortsätta praktik när jag redan vet att jag kan klara av 50 procent kändes onödigt om jag inte får lön. I så fall kan jag lika bra plugga färdigt tills jag får en anställning. Planen förut var att arbetsförmedlingen och försäkringskassan ville veta hur många procent jag klarar samtidigt som jag är sjukskriven. Om jag kan arbeta 50 procent kommer jag ha min halva aktivitetsersättning vilande. Det skulle ju vara det roligaste om jag fick anställning med lön för då har jag egen inkomst istället för att staten betalar ut till mig. Även om det är bra att man får mycket ekonomiskt stöd i Sverige tycker jag att det allra bästa är att tjäna egna pengar om man har förmågan att jobba. Nu när dem vet att jag kan jobba 50 procent tycker jag det är onödigt att fortsätta gå till en plats utan att få betalt. Jag har så pass gott självbild. Det tar min tid att gå dit fyra dagar i veckan, den tiden jag kan lägga ner på att avsluta studier, därför vill jag avsluta studier så att man har det gjort. Jag ville bara se om jag kan få jobb innan avklarade studier, vilket jag fortfarande går, men nu vill jag lägga ned tid på något nyttigare än praktik. Sen när jag är klar med studierna till nästa år kan jag även söka praktik med möjlig anställning på ungdomsgård för då är jag 25 år vilket är ett krav på flesta ställen. Eller, om jag vill jobba som fritidsledare kan jag utbilda mig till det sen efter jag redan varit på ungdomsgård. Dessutom kan jag få mer tid till det kreativa om jag studerade hemifrån. Slippa pendlandet och passa tider. Så det är mina planer men får se vad min SIUS (en stödperson som hjälper till att kontakta arbetsgivare) och handledare säger också. Min SIUS är så bra och envis att hon kommer fortsätta kolla runt hunddagisar, så vitt jag känner henne.

Förra veckan, precis efter jag trott att dörrarna till hunddagiset har stängts fick jag ett samtal från min SIUS att det finns en kvinna på ett hunddagis som kan tänka sig intervjua en till person för hennes verksamhet. Då gick jag på intervju dit och hon samt kollegorna var supermysiga (då menar jag verkligen supermysiga!) och dem gillade mig också. Vi pratade helt öppet och det kändes som att komma hem. Hon kallade mig för sympatisk och trevlig till och med. Jag trodde verkligen jag skulle få jobbet men i måndags fick jag ett meddelande att hon har bestämt att ta emot enbart praktikanter tills dem går på semester. Först blev jag lite ledsen, inte besviken för jag har plan B och hade redan inställt mig på att plugga färdigt men sen läste jag hennes meddelande igen och tolkade det att hon avvisade mig inte utan hon gav mig en chans att få praktik där med anställning i framtiden. Jag förstod redan från intervjun att hon var osäker om hon ska anställa någon utan att ha sett hur den personen funkar med hundarna. Det är alltså inte över än, men vill jag ta praktik där eller studera klart? Jag har faktiskt inget emot att byta hunddagis. Där jag är nu har jag ändå tröttnat. Jag mår inte alltför bra där och det skulle vara skönt att gå vidare nu. I fredags kände jag bara hur jag lyftes ut från mitt nuvarande hunddagis, det är dags att lämna nu.

Förra veckan fick jag ta reda på att det blir fullt hus här var jag bor. Ägaren kommer flytta tillbaka in tillsammans med sin fru och barn. Enligt honom är det okej att jag bor kvar till sommaren i det rummet som jag hyr men jag tänker att det kommer inte funka och det kommer bli för stor kaos både för mig och hans son som bor här. Jag vill liksom ha mitt space för att ens fungera. Därför blev jag tvungen att snabbt tänka ut variant var jag kan flytta fort och där kom anledningen till varför jag har inte bloggat senaste dagarna. Det blev för mycket kaos. Jag hade precis hittat mitt sätt att filma videos och när jag förstod att jag kanske måste härifrån blev jag pressad. Det är inte så stor grej egentligen men alla har olika prioriteringar och intressen. Annars fick jag värsta frihetskänslan i morse. Jag insåg att jag hade blivit för bekväm och att jag kan faktiskt gå vart som helst, bo vart som helst. Jag borde ha sökt något nytt tidigare. Jag insåg att jag faktiskt vill inte bo kvar här. Inte för att det har inte varit bra. Åh jo, det har varit bra på alla sätt men det finns något ännu bättre för mig. Aja, allt händer väl i sin rätta tid, och nu ska jag inte oroa mig mer för det är bara onödigt när det finns så mycket gott.

Denna text skrev jag alltså för några dagar sen men nu har saker klarnat lite mer. Igår var sista gången jag gick till hunddagiset där jag var. Det var inte bara jag som mådde dåligt så stämningen var lite nedtryckt tyvärr, men efteråt när jag kom hem kändes det som att jag äntligen blev mig själv igen. Angående boendet är det redan bestämt att jag ska flytta på fredag. Jag ska få bo hos en kompis tills jag hittar något. Det ska bli kul att testa nya sätt att bo på för jag har aldrig innan bott tillsammans med en kompis. Nästa vecka blir det möte med arbetsförmedlingen för planering med jobb och studier. Mest glad är jag över förändring och att detta har gett mig en spark i baken att börja söka långsiktigt boende när nu det än blir. Jag söker tillsammans med min mamma som också bor i Stockholm som inneboende, för det är lättare när man är två att hitta något. Sen kan ju så mycket förändras. Det går aldrig planera ens liv till 100 procent. Här har ni alla fall ett inlägg om vad som pågår i mitt liv och hoppas ni inte tyckte det var för långtråkigt att läsa. Ni kan så klart välja själva vad och hur mycket ni vill läsa mina inlägg. Ingen press. Vi hörs snart då!

jag flyttar
10 kommentarer
Linda

Förstår till 100%!

Bella

Kram på dig fina du!

starsinlife.blogg.se

Ta det lugnt och vila!

annelie

skickar en styrke kram

ddianasliv.blogg.se

Det låter ju som förändringar som både skulle kunna kännas tuffa, men också positiva och leda till något nytt spännande. Fint att läsa hur du hanterar allt. Stor kram. Och heja dig! <3

Kattis

Förändringarnas vindat blåser i ditt liv och jag tycker det mesta verkar vara av det positiva slaget ändå! Blir spännande att se hur allt utvecklar sig både med boende och plugg/jobb/praktik...tror du kommer klara allt galant!☺

Emma Broberg

Skönt att du fick skriva av dig om det! Ska bli roligt att följa dig. Allt kommer bli bra <3

Heléna

Mycket som händer på en gång omkring dig! Håller tummarna för det bästa med allt det du skriver om! Kram <3

NICOLE

Åh då är det mycket just nu :(( Hoppas du blir, som du skrev, bättre med miljöombyte. Kram

Ida

Kram!!